Od dłuższego czasu bankowość wchodzi coraz śmielej w sferę wirtualną. Każdy szanujący się bank zapewnia swoim klientom dostęp do usług finansowych za pomocą internetu, a bankowe aplikacje na urządzenia mobilne również nie są niczym niezwykłym. Wieszczono nawet zmierzch tradycyjnej bankowości. Nie spodziewajcie się jednak, że placówki tych instytucji zaczną znikać. Wciąż mają się nieźle i nadal są wielu osobom potrzebne, czego dowodzi najnowsze badanie Deloitte.
Raport dotyczy oczekiwań Polaków wobec krajowej bankowości. Jak się okazuje, wielu z nas cały czas bardzo chętnie udaje się do placówki swojego banku. Nawet w przypadku załatwienia tak podstawowych spraw, jakimi są zlecenie przelewu czy sprawdzenie salda konta. Są to wszak rzeczy, które bezproblemowo można zrobić za pośrednictwem komputera czy smartfona.
O ile może to po prostu wynikać z przyzwyczajeń (przykładowo wynik mógł być zawyżony przez starszych respondentów), tak deklaracje badanych o konieczności załatwienia bardziej skomplikowanych finansowych spraw w placówce banku, świadczą o ich niezbędności. Przy pewnych kwestiach po prostu trzeba zasięgnąć fachowej porady konsultanta. Są to np. przypadki zaciągnięcia kredytu hipotecznego. To zobowiązania na długie lata, więc lepiej jest, gdy będzie ktoś potrafiący wyjaśnić nam wszystkie zawiłości z nim związane.
Inną sprawą jest ewolucja placówek banków, które faktycznie stają się miejscami przytulniejszymi, stwarzającymi przystępniejsze warunki do załatwienia kwestii związanych z finansami. Oprócz tego konsultanci podchodzą do każdego klienta w bardziej indywidualny sposób. To z kolei wpływa na odbiór samej obsługi i powoduje, że nie mamy oporów przed powrotem do takiego banku.
Funkcjonowanie placówek banków jest zatem niezagrożone. Zmienia się jedynie jego forma. Co jednak z bankowością internetową i mobilną? Kwestia ta została również uwzględniona w badaniu. Oczywiście Polacy są jak najbardziej przychylni takim rozwiązaniom i chętnie z nich korzystają. Tu również nie ma obawy, że coś chyli się ku upadkowi. Wniosek z raportu Deloitte jest jednak taki, że jeszcze przez długie lata bankowość fizyczna i wirtualna, będą bez przeszkód funkcjonować obok siebie.