W ofertach banków coraz częściej możemy się natknąć na darmowe konta. W miażdżącej większości przypadków, są one jednak darmowe tylko z nazwy i wiele osób doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Ostatni raport PwC pokazał również, że ich zbyt duże natężenie może doprowadzić do kolejnego sektora bankowego.
Raport opiera się na badaniu przeprowadzonym na 2 tysiącach respondentów w Wielkiej Brytanii. Większość z nich odpowiedziała, że nie byłaby gotowa zapłacić za prowadzenie rachunku bieżącego w banku. Jednocześnie prawie taki sam odsetek badanych zdaje sobie sprawę z tego, że darmowe konta, posiadają szereg ukrytych opłat. Sami eksperci z PwC w podsumowaniu raportu również podkreślają, że banki przy okazji takich bezpłatnych rachunków, zarabiają zazwyczaj na m.in. zerowym oprocentowaniu, czy opłatach za pośrednictwo.
Niepokojące wydaje się jednak stawianie tez, że im więcej takich kont będzie, tym większe zagrożenie kolejnym kryzysem sektora bankowego. Bardziej chodzi tu o kryzys zaufania klientów do banków. Koniec końców, mogą oni poczuć się oszukiwani, przez konieczność płacenia za coś, co zostało im wstępnie zaoferowane za darmo. Analitycy z PwC twierdzą, że klienci banków powinni dostawać konkretne usługi, za konkretną cenę. To w praktyce oznaczałoby zniknięcie z ich ofert takiego produktu jak darmowe konto właśnie.
Biorąc pod uwagę fakt, że większość ludzi i tak zdaje sobie sprawę z ukrytych opłat na takich rachunkach, mówienie wprost, że trzeba za nie płacić, nie powinno ich odstraszyć. Banki powinny również zyskać nad tym pod względem zaufania. A jest to przecież jeden z głównych czynników, decydujący o powodzeniu ich działalności.