Firma Bain & Company ujawniła niedawno wyniki swojego najnowszego badania, które nosi wymowny tytuł, „Bank detaliczny przyszłości”. Wnioski może nie są mocno odkrywcze, ponieważ wykazują, że sektor bankowy powinien podążać w kierunku cyfryzacji usług. W Polsce nie jest z tym najgorzej, ale powinno być zdecydowanie lepiej. I może warto sobie to w końcu uświadomić.
Zacznijmy od tego, że w badaniu wzięło udział 78 globalnych banków z całego świata. Równolegle badano również oczekiwania 77 tysięcy klientów, w zestawieniu z ofertami egzaminowanych instytucji finansowych. Okazuje się, że cenimy sobie najbardziej takie banki, które umożliwiają wykonywanie transakcji za pomocą internetu czy aplikacji mobilnych. Liczba takich operacji finansowych rośnie na całym świecie. W Polsce w ubiegłym roku, stanowiły one ponad połowę wszystkich transakcji. Nie jest to zły wynik, ale przykładowo w Szwecji ich udział wynosił ponad 60%.
Dobrze też wypadamy w zestawieniu bankowości internetowej. W Europie tylko trzy kraje posiadają wyższy wskaźnik w tej sferze niż my. Są to Belgia, Dania i Norwegia. Zdecydowanie gorzej jest, jeśli chodzi o transakcje za pomocą aplikacji mobilnych. Tu byliśmy w końcówce stawki. Pocieszające może być jednak to, że nawet u liderów udział tego typu operacji w rynku, wynosi niewiele ponad 25%.
Dość istotnym sygnałem płynącym z badania jest również fakt, że z roku na rok spada liczba operacji dokonywanych przy okienku bankowym. W ubiegłym roku zmniejszyły się o 10-15%. Na osobiste wizyty w banku decydują się z reguły starsi klienci, ceniąc sobie kontakt z konsultantem. Młodsi wolą zdecydowanie załatwiać sprawy finansowe na odległość.
Eksperci twierdzą jednak, że polskie banki są dość dobrze przygotowane do wdrażania nowych rozwiązań technologicznych. Jednocześnie ostrzegają, że mimo wszystko może być to długotrwały proces. Wiele instytucji finansowych powinno wyciągnąć z tego badania konkretne wnioski. Najważniejszy jest chyba taki, że teraz to klienci dyktują zasady gry i aby z niej nie wypaść, wypadałoby kierować się ich głosem.
Czy Wy często korzystacie z bankowości internetowej i mobilnej, i czy jesteście w stanie wyobrazić sobie teraźniejszą bankowość, bez takiej możliwości?